• افزودن سایز متن
  • سایز پیش فرض متن
  • کاهش سایز متن

انتقادات و پیشنهادات

نامه الکترونیک چاپ PDF

به گزارش روابط عمومی هیات شطرنج استان روزهای دوشنبه از ساعت 18 لغایت 20 جناب آقای جواهری (رییس هیات استان) در دفتر هیات (سالن اندیشه ) حضور داشته و آماده دریافت و پاسخگویی به سوالات ، انتقادات و پیشنهادات کلیه دوستان می باشند.

بر اساس این گزارش، جهت نظم در جلسات مقرر گردیده علاقمندان ضمن تماس قبلی با دفتر هیات و تعیین ساعت دقیق ، شرایط نقد سازنده در ادامه مطلب را هم مطالعه و مورد توجه قرار دهند تا نتیجه گیری مطلوب از زمان مذکور صورت پذیرد.

شرایط نقد و انتقاد سازنده

طبیعی است نقد وانتقاد مانند هر مقوله دیگر مستلزم فراهم ساختن شرایطی خاص است. انتقاد سازنده در صورت وجود شرایط، می‌تواند مصداق پیدا کند و در این صورت مؤثر واقع می‌شود. این شرایط از زوایای مختلف قابل دسته‌بندی و محاسبه هستند، به نظر می‌رسد برخی از مهم‌ترین شرایط انتقاد سازنده عبارتند از:

1- ناقد و انتقادکننده، عامل به گفته هایش باشد: ناقد باید به آنچه می‌گوید عمل کند تا بتواند اعتماد دیگران را جلب نماید و نفوذ کلام پیدا کند و سخن او تأثیر لازم را بگذارد.

2- سالم بودن نقادی: نقد و انتقاد باید از حیث روشمندی به شیوه سالم و با ادبیات اصلاح‌گرانه و هدایت‌گرانه انجام گیرد و در مطرح کردن انتقاد باید رعایت ادب و اخلاق بشود. نقد و انتقاد از روی حسد و برای انتقام و کینه‌توزی و تخریب نباشد.

3- مراعات شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی و مصالح موجود: نقد با لحاظ کردن شرایط می‌تواند مؤثر واقع شود، گاهی نقادی هرچند به حق انجام گیرد، ولی به دلیل بی‌توجهی به شرایط زمانی و مکانی، چه بسا نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

4- تا حد ممکن در خفا باشد: نقد و انتقاد چنانچه در خفا صورت پذیرد مؤثرتر واقع می‌شود و واکنش منفی بر نمی‌انگیزد. البته مواردی که به مفسده اجتماعی و یا انحراف عمومی منجر می‌شود به ناچار انتقاد علنی ضرورت پیدا می‌کند. امام علی(ع) نصیحت و خیرخواهی آشکار و علنی را نوعی سرکوب می‌شمارند. اگر انسان بتواند عیب و کاستی کسی یا گروهی را به گونه‌اي مطرح کند که جایگاه اجتماعی و حیثیت حقوقی و حقیقی او خدشه‌دار نشود، باید چنین کند و هرگز افشاگري و در بوق و کرنا دمیدن، پسندیده نیست

5- مراعات عدالت و انصاف: ناقد در هر شرایطی جانب عدالت و انصاف را بنماید و از بی‌انصافی بپرهیزد. مراعات انصاف در تمامی رفتارها و گفتارها و اقدامات مسلمانان باید اولویت اساسی قلمداد شود.

6- آگاهی، اشراف و تسلط نسبی ناقد بر موارد نقدشده: اعتماد و پذیرش نقد منوط به آگاهی و اشراف نسبی و کلی ناقد می‌باشد.

7- حصول اطمینان از نادرستی گفتار یا رفتار و برنامه‌ای که نقد می‌کنید: باید بررسی و تأمل لازم بشود تا از نادرستی آنچه نقد می‌شود اطمینان حاصل نمایید.

8- پرهیز از کلی‌گویی و ابهام‌گویی در نقد: ناقد باید مورد نقد را به طور دقیق و شفاف مشخص کند، از کلی‌گویی پرهیز نماید، از کلماتی چون همه، هرگز و هیچ استفاده نکند، نگویید تو هیچ رفتار درستی نداری، همه کارهایتان غلط است، همه برنامه‌ها را اصلاح کنید، اصلاً به نقدها هیچ توجهی نمی‌کنید، همیشه از اول گمراه بوده‌اید، بلکه یک به یک موارد نقد را با منطق و مستند مطرح کنید.

9- فرصت دادن برای اقدام و اصلاح: پس از نقد کردن زمان کافی برای اصلاح امور داده شود، نقدهای پی‌در‌‌پی و بدون مهلت، نه تنها ابتر و بی‌نتیجه خواهد بود، بلکه در نگاه مردم حمل بر بی‌انصافی و اغراض شخصی می‌شود.

10- به موقع، به هنگام و به اندازه بودن: نقد سازنده باید به موقع باشد و به اندازه انجام شود.

11-  نقد و انتقاد به نحو مثبت شروع شود: شروع نقد و انتقاد با رویکرد سلبی و با تندخویی نتیجه عکس می‌دهد و ناقد در این صورت نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

12- سعه‌صدر و حلم و بردباری ناقد: ناقد باید سعه‌‌صدر داشته باشد، عصبانی نشود، در برابر واکنش‌ها از خود صبر و بردباری نشان دهد.

13- قائل شدن حق دفاع و پذیرش پاسخ‌ها: ناقد باید حق پاسخگویی برای دیگران قائل باشد و چنانچه پاسخ روشن و اقناعی داده شد، آن را با اشتیاق بپذیرد و پذیرش پاسخ‌ها را آشکارا اعلام کند تا برای همیشه به عنوان نقاد باانصاف، شناخه شود و در صورت نقد و انتقاد بعدی، جامعه برای نظراتش اعتبار قائل شود و به آنها توجه کنند.

14-اقناعی و مستند بودن نقد: آنچه نقد می‌کند، مستند باشد بر اساس حدس و گمان و شنیده‌های غیر موثق یا غیر مستقیم به نقد گفتار و رفتار دیگران نپردازد. اسناد و مدارک ایراد‌های خود را به طور واضح بیان نماید. آنچه در نقد دیگران می‌گویید اقناعی باشد، یعنی هم مردم را اقناع کند و هم کسی که هدف نقد قرار می‌گیرد.

15- حفظ انگیزه و خودباوری و اعتماد به نفس نقدشونده: نقد باید به گونه‌‌ای مطرح شود که دیگران انگیزه خدمت را از دست ندهند، اعتماد به نفس و روحیه خودباوری آنها از بین نرود، ناامید نشوند، بلکه بر عکس به گونه‌‌ای نقد شود که ضمن حفظ اعتماد به نفس و انگیزه ادامه خدمت بتوانند عیوب و کاستی‌های خود را شناخته و اصلاح نمایند.

16-مراعات ادب و احترام: ناقد باید اصول اخلاقی و آموزه‌های دینی و ادب و احترام را مراعات کند و حرمت و شان و منزلت نقد شونده را در نظر بگیرید.

 

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵  

نظر دهی


Security code
Refresh


پیوندها

نظر سنجی

آمار سایت

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
امروز387
دیروز491
این هفته2780
هفته پیش2608
این ماه7592
ماه پیش20568
همه روزها593959